It was the 7th century AD. The entire Arab continent was prone to arrogance and superstitions. Women were worse than cattle in their eyes. They considered it a shame to give birth to a girl child and were buried alive in the desert. There were no limits to the arrogance and arrogance of the Arab chiefs. The slave system of selling and buying people was in force. In such a difficult time, the contemptuous voice of a slave woman shook the rulers of Makkah. Her name was Sumaiya.
Sumaiya was an ordinary slave woman. She was under the protection of a master named Abuhuzaifa. After she married a young man named Yasir, Abuhuzaifa was freed from slavery with generosity. She and her husband were treated as low castes in the society and had to live on the benevolence of the Arab chiefs. She was depressed. Asama was very dissatisfied with the unequal society that continued with differences. She raised her son Abu Ammar with similar revolutionary sentiments. After that, history forgot her. When she entered old age, history needed to take care of her. If she had lived her life like an ordinary woman, history would not have needed her. The old woman against the Arabian Sardars. History began to take notice of her. The reason for her change was the movement started by the Prophet Muhammad (pbuh). Prophet Muhammad (pbuh) raised a great revolution against the exploitation of the rich landlords and the arrogance of the upper castes. Against the idolatry of the past, he opposed social inequality by saying that all people are one. Teaching about economic equality against the economic exploitation of the Arabian chiefs and questioning the exploitation of labor could not be swallowed by the rich class of Arabia. They started committing violence and atrocities on the Prophet and his companions. The influence of this movement fell on Sumaiya. A man named Arkham’s house in the suburbs was the center of the social and spiritual movement started by the Prophet. The Dalits, the poor and the slaves of the society used to hold discussions with the Prophet.
Due to this, Sumayya’s family was banned. No woman in Arabia attacked Sumayya. The cruel Abu Jahal surrounded Sumayya’s house with his retinue. They drove Sumayya and her family through the streets, beating them with whips and abusing them. Even though the lives of her husband and child were in danger, the woman’s figure did not budge. Abu Jahal directed the people. Speaking, he warned that whoever opened his mouth against their arrogance and followed the Prophet Muhammad (PBUH) would suffer the same fate. Sumaiah tied his husband and pulled Samaiah by his hair, seriously injuring him. Sumaiah’s body was covered in blood. . Abujahala, the evil one, forcefully lowers the thorn in Sumaiya’s stomach. Sumaiya’s legs, which turned into a bloody mass, were tied on both sides with ropes and driven with two horses. While Sumaiya’s husband and son were watching, her body was split in two. As she was dying, her last words were “Lailaha Illallah Muhammad rasulullah”. History honored her as a hero who was immortalized for rights in the history of Islam.
Author: Kavi Karimullah , 8.3.2018
వీరనారి సుమయ్య(రజి) – అంతర్జాతీయ మహిళా దినోత్సవం సందర్భంగా…
అది క్రీస్తు శకం 7వ శతాబ్ది కాలం.అరబ్బు ఖండమంతా అగ్రవర్ణ అహంకారానికీ,మూఢ నమ్మకాలకూ ఆలవాలమైన కాలం.స్త్రీలు వారి దృష్టిలో పశువుల కన్నా హీనం.ఆడపిల్ల పుట్టడం అవమానంగా భావించి ఎడారుల్లో సజీవంగా పాతేసేవారు.అరబ్బు సర్దార్ల పురుషాహంకారానికీ,ఆగడాలకు హద్దులుండేవి కావు.మనుషులను అమ్మటం,కొనటం అనే బానిస విధానం అమలులో ఉండేది.అలాంటి గడ్డు కాలంలో ఓ బానిస స్త్రీ విన్పించిన ధిక్కార స్వరం మక్కా సర్దార్లను కుదిపేసింది.ఆమె పేరు సుమయ్య.
సుమయ్య ఓ సామాన్య బానిస స్త్రీ.అబూహుజైఫా అనే యజమాని రక్షణలో ఉండేది.తనకు యాసిర్ అనే యువకునితో వివాహం జరిగాక అబూహుజైఫా ఉదారత్వంతో బానిసత్వం నుండి విముక్తి పొందింది.సమాజంలో తను,తన భర్త నిమ్నజాతి వారిలా చూడబడటం,అరబ్బు సర్దార్ల దయాదాక్షిణ్యాలపై బతకాల్సిరావటం ఆమెను కృంగదీసేది.మనుషుల్లో తెల్లవాళ్ళు,నల్లవాళ్ళు,అరబ్బులు,అరబ్బేతరులు అనే తేడాలతో కొనసాగుతున్న అసమ సమాజంపై అసంతృప్తి అధికంగా ఉండేది.తన కుమారుడైన అబూఅమ్మార్ ను సైతం ఇలాంటి విప్లవ భావాలతో పెంచింది.ఆ తరువాత చరిత్ర ఆమెను మర్చిపోయింది.ఆమె వృద్ధాప్యంలో అడుగు పెట్టేసరికి చరిత్రకు ఆమెను పట్టించుకోవటం అవసరమైంది.ఆమె ఒక మామూలు స్త్రీలా తన జీవితం గడిపివుంటే ఆమె చరిత్రకు అవసరమయ్యేది కాదు.ఆ వృద్ధనారి అరేబియా సర్దార్లకు వ్యతిరేకంగా గళమెత్తడంతో చరిత్ర ఆమెను గమనించడం మొదలుపెట్టింది.తను ఇలా మారడానికి కారణం దైవప్రవక్త ముహమ్మద్(స) ప్రారంభించిన ఉద్యమం.అరేబియా ధనిక భూస్వాముల దోపిడీకి,అగ్రవర్ణ అహంకారానికీ వ్యతిరేకంగా ప్రవక్త ముహమ్మద్(స)గొప్ప విప్లవాన్నే లేవదీసారు.నాటి విగ్రహారాధనకు వ్యతిరేకంగా ఏక దైవారాధన,మనుషులంతా ఒక్కటేనని చెప్పి సామాజిక అసమానతలను వ్యతిరేకించడం,అరేబియా సర్దార్ల ఆర్థిక దోపిడీని వ్యతిరేకించి ఆర్థిక సమానత్వాన్ని గురించి బోధించటం , శ్రమదోపిడీని ప్రశ్నించటం అరేబియా ధనిక వర్గానికి మింగుడుపడలేదు.ప్రవక్త పై,ఆయన సహచరులపై హింసా,దౌర్జన్యాలకు పాల్పడటం మొదలైంది.ఈ ఉద్యమ ప్రభావం సుమయ్య పై పడింది.తను,తన భర్త,కుమారుడు ప్రవక్త అనుచరులుగా మారి ఆ మహోద్యమంలో పాల్గొన్నారు.శివారు ప్రాంతంలో అర్ఖమ్ అనే వ్యక్తి ఇల్లు ప్రవక్త ప్రారంభించిన సామాజిక, ఆధ్యాత్మిక ఉద్యమానికి కేంద్రంగా ఉండేది.సమాజంలోని దళితులు,నిరుపేదలు ,బానిసలు ప్రవక్తతో సమాలోచనలు జరిపేవారు.
ఈ కారణంగా సుమయ్య కుటుంబంపై నిషేధం విధించబడింది.అరేబియాలో ఇక ఏ మహిళ గళమెత్తకుండా సుమయ్యపై దాడికి దిగారు.క్రూరుడైన అబూజహల్ తన పరివారంతో సుమయ్య ఇంటిని చుట్టుముట్టాడు.సుమయ్యను, ఆమె కుటుంబాన్ని కొరడాలతో కొడుతూ దుర్భాషలాడుతూ వీధుల్లో నడిపించారు.తనతో సహా తన భర్త,బిడ్డ ప్రాణాలు సంకటంలో పడినప్పటికీ ఆ స్త్రీ మూర్తి చలించలేదు.అబూజహల్ ప్రజలనుద్దేశించి మాట్లాడుతూ ఎవరైనా సరే తమ పెత్తందారీతనానికి వ్యతిరేకంగా నోరు విప్పినా,ప్రవక్త ముహమ్మద్(స)ను అనుసరించినా ఇదే గతి పడ్తుందని హెచ్చరించాడు.సుమయ్య భర్తను కట్టేసి సమయ్యను జుట్టు పట్టి లాగుతూ తీవ్రంగా గాయపర్చాడు.సుమయ్య దేహమంతా రక్తసిక్తమయ్యింది.ఇప్పటికైనా మా హుకుంకు తలవంచుతావా అంటూ బెదిరించాడు.ఆ వీరనారి ప్రవక్త మార్గాన్ని వీడేది లేదని ఖరాఖండిగా చెప్పారు. సుమయ్య కడుపులో శూలాన్ని బలంగా దించుతాడు దుష్టుడైన అబూజహల. నెత్తుటి ముద్దగా మారిన సుమయ్య కాళ్ళకు చెరోవైపు తాళ్ళు కట్టి రెండుగుర్రాలతో దౌడు తీయిస్తారు.సుమయ్య భర్త,కుమారుడు చూస్తూ ఉండగానే ఆమె శరీరం రెండుగా చీలిపోతుంది.అలా ప్రాణం పోతుండగా ఆమె పలికిన చివరి పలుకులు “లాయిలాహ ఇల్లల్లాహ్ ముహమ్మదుర్రసూలుల్లాహ్”.అలా ఇస్లాం చరిత్రలో హక్కుల కోసం అమరత్వం పొందిన వీరనారిగా ఆమెను చరిత్ర గౌరవించింది.
వ్యాసకర్త: కవి కరీముల్లా, 8.3.2018